Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Nukleární společnost Spojené státy v letech 1945-1964
Ulvr, Michal ; Kovář, Martin (vedoucí práce) ; Skřivan, Aleš (oponent) ; Tajovský, Ladislav (oponent)
Michal Ulvr Abstrakt Právě konec druhé světové války definoval vnímání atomové bomby na celé následující desetiletí. Během prvního roku trvání jaderného monopolu ještě nebyly pocit nejistoty a strach z nukleárního konfliktu přítomné ve velké síle. Pocit relativního bezpečí převažoval v americké společnosti až do konce monopolu v roce 1949. Po roznětu první jaderné bomby náhle tisk a další média ovládla atmosféra strachu, která ve skrytu čekala na svůj návrat již od srpna a září 1945. Po letech velmi laxního přístupu náhle vynaložila americká administrativa obrovské úsilí, aby učinila této vlně strachu přítrž. Na konci roku 1950 byla založena agentura Federal Civil Defense Administration, která se jen o měsíc později pustila do výroby více či méně přínosných výchovných a propagačních materiálů, a navíc měla zajišťovat logistickou a věcnou podporu civilistů v případě očekávaného vypuknutí války se Sovětským svazem. Tato agentura, v pevném odhodlání přesvědčit americkou společnost o tom, že je možné přežít jaderný útok, vyprodukovala velké množství výchovných a propagačních letáků, knih a filmů. A možné to vskutku bylo. Při dodržení základních pravidel existovala relativně velká šance přežít jaderný útok bez větších následků. Administrativa se dokonce pokusila přesvědčit Američany, aby zůstali ve...
Uvolňování československé kultury 50. a počátku 60. let v obraze mladé generace aneb nám budou patřit šedesátá!
Černý, Lukáš ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce) ; Šmíd, Marek (oponent)
Bibliografická citace Uvolňování československé kultury v obraze mladé generace aneb nám budou patřit šedesátá! / Diplomová práce / Bc. Lukáš Černý; vedoucí práce: Prof. PhDr. Zdeněk Beneš, Csc. -- Praha, 2020. -- 105 s. Anotace Tato diplomová práce se zabývá počátky uvolňováním kultury v období politicko-kulturního tání v Československu koncem 50. a počátku 60. let 20. století. Kulturní uvolňování pozvolna se projevující od druhé poloviny padesátých let bude demonstrováno na příkladu československého filmu na němž byla dynamika změn v československé kultuře velmi dobře patrná. Základním kamenem pro mne bude zobrazení mladé generace a to, jak se její obraz na plátně čs. filmu proměňoval a vyvíjel, dotknu se též i společenské kritiky a satiry, jež má v procesu uvolňování rovněž nezastupitelnou roli. Cílem práce je ukázat, že síla mladé generace se stala hybatelem kulturních změn a samo mládí symbolem kulturního tání, což doložím na vybraných filmových příkladech, čímž dojdeme až k létům šedesátým. Ty se staly symbolem vzpoury mladé generace a jejího rozkvětu v náruči československé kultury. Klíčová slova Uvolňování kultury, 50. léta, 60. léta, mladá generace, československý film, obraz mládí, Československo
Pronikání západní hudební kultury do Československa
Černý, Lukáš ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kovář, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pronikáním západní hudební kultury do socialistického Československa v období společenského uvolňování a mírného politického tání poloviny 50.let. Mapuje prvotní proniknutí rock'n'rollové hudby a její konflikt s tehdejším režimem a jeho reakcí na ní, cesty, jakými se sem zahraniční hudba dostávala a jak působila na tehdejšího člověka. Také zachycuje její prvotní projevy a zmínky o ní v tehdejším tisku a kinematografii. Cílem práce je také stručně shrnout historické vývojové linie neoficiální hudby u nás od jejich prvopočátků až do období vznikání prvních oficiálních kapel.
Kurýři západních zpravodajských služeb v letech 1948 - 1955: Sociální kontext, motivace, dilemata
Limberský, Jan ; Spurný, Matěj (vedoucí práce) ; Rákosník, Jakub (oponent)
Tato práce si klade za cíl nalézt předpoklady a motivace západních kurýrů jako sociální skupiny k protikomunistické rezistenci v letech 1948 až 1955. Zároveň se kurýry snaží zasadit do kontextu studené války a československých dějin. Práce tak činí prostřednictvím výslechových protokolů československé Státní bezpečnosti. Klíčová slova kurýr, zpravodajské služby, studená válka, Československo, padesátá léta, státní socialismus.
The New America in Beat Literature:Spontaneous, Far Out, and All That Jazz
Novická, Tereza ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
1 Abstrakt práce Tato bakalářská práce etabluje Beat generaci jako součást amerického literárního kánonu i přes její odmítavý postoj k tehdejšímu literárnímu establishmentu a akademické kritice. Je to právě inovativní literární technika Jacka Kerouaca založená na vlastnostech jazzu, která vykresluje americký poválečný duch doby v Beat literatuře. Oživení básnické i narativní formy lze zkoumat v rané publikované poezii Allena Ginsberga, zejména v básni "Howl; for Carl Solomon" ("Kvílení," Howl and Other Poems, 1956), v románech Kerouaca On the Road (Na cestě) a Visions of Cody (Vize Codyho) a jeho básni Mexico City Blues. Zrod a vrcholné období zpočátku přehlíženého literárního hnutí Beat, které dalo vzniku přidružené beatnické subkultury, dokládá opakující se tradici postupného začlenění avantgardního umění do masové kultury. První kapitola se zaměřuje na politickou a kulturní hegemonii konzervativních padesátých let v Americe a předkládá relevantní kulturní a historický přehled jako pozadí ke vzniku a vývoji Beat/beatnické alternativní kultury, především politiku studené války, Mccarthismus, souběžná básnická hnutí, a inovace moderního jazzu. Druhá kapitola se zabývá podrobnou analýzou Beat literatury v souvislosti s jazzem jako námětem i jeho vlivem na narativní strukturu a básnickou formu. Motivy "nové...
Propagandistický plakát 50. let jako médium vládnoucí ideologie
Havelková, Alžběta ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Knapík, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá propagandistickým plakátem jako specifickým médiem v kontextu komunistické propagandy prvního období komunistického režimu v Československu v letech 1948 - 1956. V první části se práce věnuje historickému pozadí daného období, především z hlediska politické, společenské a hospodářské přestavby. Věnuje se plakátu jako samostatnému nástroji propagandy v souvislosti se vztahem k Sovětskému svazu jak z hlediska historického tak výtvarného, kde přibližuje vznik a funkci socialistického realismu jako jediného oficiálního stylu. Současně práce přináší náhled na fungování a charakteristické prvky komunistické propagandy padesátých let ve spojitosti s řízením médií a institucí cenzury. Na propagandistický plakát je nahlíženo jako na svébytné médium, kterého komunistická propaganda hojně využívala a byla si vědoma jeho přínosů v procesu přesvědčování a ideologického působení na společnost. V souvislosti s budováním socialismu jako jednoho z hlavních cílů prvních let vlády komunistického režimu se práce zaměřuje na plakáty související s budování nového přístupu k práci a pracovní morálce. Na základě archivních dokumentů přináší práce shrnutí, jakým způsobem a kde docházelo v rámci stranického či vládního aparátu k řízení propagandy na plakátech. V poslední části se práce snaží...
Nukleární společnost Spojené státy v letech 1945-1964
Ulvr, Michal ; Kovář, Martin (vedoucí práce) ; Skřivan, Aleš (oponent) ; Tajovský, Ladislav (oponent)
Michal Ulvr Abstrakt Právě konec druhé světové války definoval vnímání atomové bomby na celé následující desetiletí. Během prvního roku trvání jaderného monopolu ještě nebyly pocit nejistoty a strach z nukleárního konfliktu přítomné ve velké síle. Pocit relativního bezpečí převažoval v americké společnosti až do konce monopolu v roce 1949. Po roznětu první jaderné bomby náhle tisk a další média ovládla atmosféra strachu, která ve skrytu čekala na svůj návrat již od srpna a září 1945. Po letech velmi laxního přístupu náhle vynaložila americká administrativa obrovské úsilí, aby učinila této vlně strachu přítrž. Na konci roku 1950 byla založena agentura Federal Civil Defense Administration, která se jen o měsíc později pustila do výroby více či méně přínosných výchovných a propagačních materiálů, a navíc měla zajišťovat logistickou a věcnou podporu civilistů v případě očekávaného vypuknutí války se Sovětským svazem. Tato agentura, v pevném odhodlání přesvědčit americkou společnost o tom, že je možné přežít jaderný útok, vyprodukovala velké množství výchovných a propagačních letáků, knih a filmů. A možné to vskutku bylo. Při dodržení základních pravidel existovala relativně velká šance přežít jaderný útok bez větších následků. Administrativa se dokonce pokusila přesvědčit Američany, aby zůstali ve...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.